Memorabele boekvoorstelling, Arthur Naeyaert – Schrik der Duitschers

Op zaterdag 19 september 2015 is mijn boekvoorstelling doorgegaan in het nieuw Stadskantoor van Torhout. De opkomst was fenomenaal. Meer dan 300 genodigden vanuit alle hoeken van de Vlaamse provincies waren aanwezig. Het was voor mezelf en mijn familie een onvergetelijke namiddag. Na de verwelkoming door de Torhoutse historicus Hendrik Vandeginste, voorzitter van de Heemkundige Kring Torhout, kwam Lieselotte Denolf, schepen van cultuur aan het woord gevolgd door een voorleesmoment van Lindah Nyirenda, woordkunstenares met Zambiaanse roots. Zelf gaf ik een woordje uitleg over hoe ik ertoe gekomen ben om het verhaal van deze legendarische Torhoutse rebel zo grondig te gaan uitspitten en er finaal een boek over te schrijven. De verrassing van de dag was de aankondiging dat Kathleen Naeyaert, de jongste kleindochter van Arthur samen met haar man Ken Letwin, speciaal vanuit Canada overgekomen waren om de boekvoorstelling bij te wonen. Jaklien Dumarey, toneelspeelster bij ‘De Snuifdoos’ in Ichtegem gaf een staaltje puik acteerwerk ten beste in de act over Pharaïlde Plaisier, waarin ze vertelde hoe Arthurs boezemvriend Odiel Pleysier aan herberg ‘De Cijns’ door de Duitse speurders werd doodgeschoten. Na de slottoespraak van burgemeester Norbert De Cuyper volgde de receptie. Alle aanwezige voorintekenaars konden hun boek afhalen en laten signeren, dit nam zo’n anderhalf uur in beslag zodat ik spijtig genoeg geen tijd had om met de vele genodigden gedurende de receptie een babbel te kunnen slaan!
Enkele reacties van aanwezigen:
”Ongezien. Ik heb dit eigenlijk nog nooit meegemaakt bij een boekvoorstelling. Ik was danig onder de indruk dat ik onmiddellijk een tweede exemplaar van het boek aanschafte.”
“Nogmaals proficiat met de organisatie van je boekvoorstelling, ik vond het echt heel goed gebracht en zoals gewoonlijk hadden de afwezigen ongelijk.”

Klik op BOEKVOORSTELLING om de 19 minuten durende videoreportage te bekijken en te beluisteren. De video werd gemaakt door Jean-Pierre Maertens, neef van mijn echtgenote Gill.
DSC_0445

DSC_0455

DSC_0458

DSC_0460

DSC_0462

IMG_9430

Jaklien

IMG_9449

IMG_9488

Sarah en Filip met rechts Nelly

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Memorabele boekvoorstelling, Arthur Naeyaert – Schrik der Duitschers

  1. carla david zegt:

    Geachte Jozef,
    ik ben de dochter van Julienne Gaeremyn en zoals U weet verre familie van Marie Gevaert. Van harte bedankt voor uw werk en inspanning om dit verhaal te schrijven. Sommige verhalen zoals dit van Tuur Nayaert moeten geschreven worden, ze zijn de moeite waard en moeten bewaard worden voor de volgende generaties.
    Carla David

    • jozefvackier zegt:

      Beste Carla,
      Van harte dank voor uw interesse in het ongelofelijke verhaal van deze Torhoutse rebel tijdens de Eerste Wereldoorlog.
      Het was voor mijn vrouw Gill en ikzelf een verrijkende ervaring met uw moeder kennis gemaakt te hebben.
      Inderdaad, dit verhaal mocht de geschiedenis niet ontlopen en daarom heb ik dit boek geschreven.
      Van harte dank en vele groetjes aan uw moeder Julienne.
      Jef & Gill

Plaats een reactie